Kohtuuhintaista vuokra-asumista ja asuntotuotantoa

2.4.2020

Olen toimitusjohtajana Pudasjärven Vuokratalot Oy:ssä. Yhtiömme on Pudasjärven kaupungin omistama tytäryhtiö. Tarjoamme asukkaillemme kohtuuhintaisia ja laadukkaita vuokra-asuntoja pääosin Pudasjärven keskustan tuntumasta.

Viimeisimpinä meille on valmistunut hirsisiä luhtitaloja Iijoen rannalle. Olemme nyt käynnistäneet hirsisen kehitysvammaisten palvelukodin rakentamisen ja kaksi nelikerroksista hirsikerrostaloa. Voin ylpeästi todeta olleeni mukana kehittämässä ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään. Puun käyttöä rakentamisessa pyritään lisäämään. Näiden teemojen ympärillä olemme toteuttaneet suunnittelua ja rakentamista jo useamman vuoden ajan. Kohtuuhintaisen asuntotuotannon rakennuttajat läpi Suomen pyrkivät edistämään asumisen innovaatioita ja kestävää kehitystä.

Yhtiömme ja myös muiden ARA-vuokrataloyhtiöiden tehtävänä on auttaa yhteiskunnassa heikoimpaan asemaan jääneitä. Tämä tarkoittaa, että asumisen kustannukset tulee pitää kohtuullisina, mutta myös, että asuntojen kunnossapito on pitkäjänteistä, hyvin dokumentoitua ja suunnitelmallista. Tuomme ihmisille arvokasta perusturvaa ja kivijalkaa tarjoamalla kodin, joka on aivan yhtä hyvä, kuin mikä tahansa muukin koti. Kun valitsemme asukkaita, noudatamme ARA:n asukasvalintaohjeita. Asukasvalinnassa pisteytämme hakemukset. Kiireisimpään luokkaan kuuluvat saavat asunnon ensimmäisenä. Näitä ovat esimerkiksi laitospaikan vapauttavat ihmiset. Tarjoamalle heille kodin, säästämme suoraan veronmaksajien varoja jopa 74 - 250 €/vrk. Paikkakunnalle töihin tai opiskelemaan tulevat ovat myös kiireellisessä asunnontarpeessa. Heidät asuttamalla helpotamme maan sisäistä työvoiman liikkuvuutta ja sitä myöten Suomen kilpailukykyä. Haasteellisia elämäntilanteita aiheuttavat myös mm. avioero, nykyisen asunnon irtisanominen tai häätö, myös näissä tilanteissa olemme auttamassa. Yleisesti Suomen ARA-asuntotuotanto ei syrjäytä markkinaehtoista asuntotuotantoa, juurikin tämän valintaprosessin seurauksena. ARA-tuotanto täydentää markkinaehtoista asuntotuotantoa. Tarvitaan siis jatkossakin vahvaa julkisen vallan ja rajoitusten piirissä olevaa asuntokantaa, joka haastaa myös markkinaehtoista asuntotuotantoa ja edistää kilpailua asuntomarkkinoilla.

Kohtuuhintainen asuntotuotanto on valtiolle hyvin kustannustehokasta tällä hetkellä. Korkotukimenot vuonna 2018 olivat 3,5 miljoonaa euroa. Erityisryhmien investointiavustuksia vuokra-asuntoihin maksettiin vuonna 2018 noin 105 miljoonaa euroa. Lisäksi käynnistysavustusta 20 miljoonaa euroa. Nämä kustannukset katettiin valtion asuntorahastosta, ei budjettitaloudesta. Vertailun vuoksi yleistä asumistukea maksettiin vuonna 2018 valtion budjetista, eli verovaroin 2 112 miljoonaa euroa.

Kohtuuhintaiset vuokra-asunnot edistävät pienituloisten mahdollisuutta asua laadukkaasti ja tuloihinsa nähden kohtuulliseen hintaan. Pyrimme tuomaan asukkaille turvallisen kodin, joka toimii yhtenä peruspilarina elämän rakentamisessa ja hallinnassa. Olemme mieluusti mukana Kiinteistöliiton toiminnassa oppimassa ja kehittämässä uutta sekä luomassa hyviä kiinteistönpitotapoja.

Jouko Väänänen

Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen hallituksen jäsen, toimitusjohtaja