Isännöitsijä on huijari, vai onko?

21.9.2021

”Olen kuullut, että isännöinti saa ruskeita kirjekuoria urakoitsijoilta.”

”En hyväksy sitä, että isännöinti ottaa vastaan urakkatarjouksen. Isännöinti soittaa tarjouksen saatuaan kaverille ja kertoo urakkatarjouksen hinnan ohjatakseen urakan kaverilleen.”
”Isännöitsijämme teettävät taloyhtiöihin tarpeettomia korjauksia ansaitakseen korjausurakasta enemmän.”
”Taloyhtiön ei kannata kerätä rahaa puskuriin, koska isännöinti tuhlaa taloyhtiön rahat.”

Vitsejä vai ironisia heittoja? Niin minäkin toivoisin. Valitettavasti tällaisiin kysymyksiin allekirjoittanut on joutunut vastaamaan. Tavallisen oloisille ihmisille, ei pelkästään salaliittoteoreetikoille.

Isännöintialan mainetta on koeteltu paljon viime aikoina. Epäkohtia on nostettu esiin, ja hyvä niin. Jotkut toimintatavat kaipaavat ravistelua. Työmme perustuu luottamukseen. Avoimuus, tai oikeastaan avoimuuden puute, on yksi ravistelua kaipaava osa-alue. Hallituksen yksi tärkeimmistä tehtävistä on valvoa isännöintiä. Siis valvoa, ei kytätä. Jos me isännöitsijät emme kerro avoimesti hallitukselle, mitä isännöintitoimisto veloittaa taloyhtiöltä, voimmeko vilpittömästi kertoa toimintamme olevan avointa? Tai jos taloyhtiön asiakirjat ovat nähtävillä ainoastaan isännöintitoimistolla, olemmeko mahdollistaneet valvonnan? Avoimuuden lisäämisellä emme ainakaan vähennä luottamusta.

Jatketaanpa isännöitsijän hyötymisestä hankkeista. Tiedän, että eri aloilla on erilaisia ansaintalogiikkoja ja monilla aloilla on varsin yleistä, että esimerkiksi ostava yritys saa ostoetua/hyvityksiä/alennuksia yms. muun muassa tilattavan tavaramäärän mukaan. Näinhän se jollakin toimialoilla kuuluukin mennä. Mutta miksi emme isännöinnissä toimi näin? Isännöitsijä on taloyhtiön toimitusjohtaja. Olemme taloyhtiössä "töissä" ja saamme palkkamme taloyhtiöltä. Tehtäviimme kuuluu myös taloyhtiöiden raha-asioiden hoitaminen. Kyse on siis taloyhtiön rahasta, ei isännöitsijän rahasta. Isännöitsijän ainoa intressi taloyhtiön hankinnoissa tulee olla se, että hankinnat ovat taloyhtiön edun mukaisia. Mahdolliset ”bonukset” voikin kohdistaa suoraan taloyhtiölle. Isännöitsijä ei saa hyötyä taloyhtiön hankkeista, piste.

Minulta usein kysytään, ketä isännöitsijä käyttää milloin missäkin hommassa. Vastaukseni on, että emme ketään. Taloyhtiö käyttää. Toki isännöitsijällä on hyvä tieto eri toimijoiden parhaimmistosta ja tätä kokemusta kannattaakin hyödyntää toimijoita valitessa. Hyviä tekijöitä käyttämällä hyötyy kaikki. Isännöitsijän hyöty on se, että hommat tehdään kunnolla eikä tarvitse olla perään huutelemassa. Taloyhtiön käyttämiin kumppaneihin vaikuttaa isännöitsijän lisäksi hallitus. Ja jotta kumppanit olisivat sopivimpia, asiasta on keskusteltava hallituksen kanssa. Ja kun yhdessä päätetään, voidaan helpommin uskoa, ettei isännöitsijälle oikeasti toimiteta ruskeita kuoria. Isännöinti ei myöskään tuhlaa taloyhtiön rahoja, vaan rahojen käyttämisestä päätetään yhtiökokouksessa talousarviota käsitellessä.

Jos et ole tyytyväinen isännöintiisi, mitä tehdä? Aloittaisin miettimällä, tietääkö isännöinti asiat, joihin olet tyytymätön? Jos et keskustele, et ole tehnyt voitavaasi tilanteen parantamiseksi. Antaisin keskustelun jälkeen mahdollisuuden isännöinnille parantaa. Jos toiminta ei tämän jälkeenkään parane, laita isännöinti vaihtoon. Parempi isännöitsijä odottaa mutkan takana, että pääsee hoitamaan taloyhtiötäsi.

Keskustellaan rakentavasti.

Juho Vuorma

Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi hallituksen jäsen, Isännöinti Vuorma Oy:n yrittäjä