Miksi taloyhtiön tulisi olla kiinteistöyhdistyksen jäsen?

1.10.2017

Olen ollut isännöitsijä vuodesta 1981 ja jo urani alussa tutustuin paikallisen kiinteistöyhdistyksen toimintaan.  Vuosikymmenten varrella Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen sekä Suomen Kiinteistöliiton toiminta on kehittynyt valtavasti. Kiinteistöliitto yhdessä paikallisten kiinteistöyhdistysten kanssa on ansiokkaasti kouluttanut hallituksen jäseniä ja isännöitsijöitä hoitamaan taloyhtiöiden asioita, hallintoa ja korjauksia jo vuosikymmenten ajan.

Mielestäni taloyhtiöiden tulee olla kiinteistöyhdistyksen jäseniä, sillä näin he saavat parhaan mahdollisen koulutuksen taloyhtiön johtamiseen. Esimerkiksi Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi on aktiivinen tiedottaja, kouluttaja ja neuvoja. Aikoinaan Pekka Luoto laati opaskirjan hallituksille. Sen perusteella hän pystyi jakamaan neuvoja nopeasti ja kirjallisesti aina kysyttäessä. Uusi toiminnanjohtaja Johanna Laitala on omaksunut saman asiantuntevan linjan.

Kun taloyhtiöiden hallituksen jäsenet ovat asiaan perehtyneitä ja toimintaan koulutettuja, on meidän hyvä yhdessä hoitaa taloyhtiön asioita. Näin myös hallituksen jäsenet osaavat vaatia meiltä isännöitsijöiltä oikeat asiat sekä tehdä perustellusti tarvittavat päätökset taloyhtiön asioissa varsinkin pitkällä tähtäimellä tarvittavien korjausten ja kunnossapidon osalta.

Myös me isännöitsijät voimme halutessamme osallistua kiinteistöyhdistyksen koulutuksiin. Tämä on mielestäni erittäin hyvä ja tarpeellinen asia. Kun me ammattilaiset olemme samassa koulutuksessa hallituksen jäsenten kanssa, puhumme samaa kieltä taloyhtiön hallituksissa. Jos isännöitsijöiden koulutus unohdetaan tai he eivät osallistu yhdistyksen koulutuksiin, hallitusten ja isännöitsijöiden välille syntyy helposti kuilu. Kaikki informaatio ja koulutus, jota kiinteistöyhdistys jakaa, on loppujen lopuksi taloyhtiön edun mukaista ja tulee aina osakkaiden hyödyksi.

Mielestäni taloyhtiön hallituksen tulisi olla huolestunut, jos isännöitsijä ei suosittele tai näe kiinteistöyhdistyksen jäsenyyttä hyvänä asiana.

Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi on aina ollut aktiivinen ja aloitteellinen toimija myös valtakunnallisesti. Voimme esimerkiksi tyytyväisenä todeta, että vuoden 2011 asunto-osakeyhtiölain uudistukseen tullut vaatimus kunnossapitotarveselvityksestä on oman alueemme kiinteistöyhdistyksen hallituksen ja isännöitsijöiden ajama muutos.

Suosittelen kaikille taloyhtiöille ja kiinteistöalan toimijoille Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen jäsenyyttä. Yhdessä toimimalla parannamme kiinteistöalaa, kotejamme ja kotitaloyhtiöitämme.

Mukavaa syksyä teille kaikille.

Mauri Niemelä

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen ensimmäisenä varapuheenjohtajana ja hän on myös Suomen Kiinteistöliiton hallituksen jäsen.