Indeksitalo 2018 -selvitys:  Kaukolämpö ja sähkö nostivat eniten kunnallisia kiinteistökustannuksia

Indeksitalo 2018 -selvitys: Kaukolämpö ja sähkö nostivat eniten kunnallisia kiinteistökustannuksia

Julkaistu: 06.09.2018

Päivitetty: 12.09.2018* Kuntakohtaiset kiinteistöverot ja muut kiinteistökustannukset nousevat kuluvana vuonna edellisvuotta maltillisemmin. Kiinteistöliiton vuodesta 2001 tekemän vertailun mukaan kaikkien tarkasteltujen 51 kaupungin ja kunnan maksut nousivat keskimäärin 1,1 prosenttia edellisvuodesta. Kymmenen suurimman kaupungin kohdalla nousua oli saman verran.

Edullisimmat kuntakohtaiset kiinteistömaksut ovat viimevuotiseen tapaan Kokkolassa, Raahessa ja Oulussa. Korkeimmat taas Vihdissä, Lappeenrannassa ja Rovaniemellä.

Kiinteistösähkön kustannukset nousivat eniten

Kustannukset nousevat tänä vuonna eniten kiinteistösähkössä, joka kallistui keskimäärin 4,5 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna. Sähkön siirtomaksut nousivat keskimäärin 6,7 prosenttia, ja sähkön myyntihinta 4,7 prosenttia. Sähkövero pysyi ennallaan. Sähkökustannuksissa kehitys oli valtaosaltaan kasvavaa, sillä ainoastaan yhdeksässä kaupungissa hinta pysyi paikallaan tai jopa laski edellisvuodesta.

Toiseksi eniten nousivat vesikustannukset, keskimäärin 1,2 prosenttia. Kaikissa muissa maksuissa keskimääräinen vuosimuutos jäi alle yhteen prosenttiin. Rakennuksen kiinteistövero pysyi keskimäärin viime vuoden tasolla.

Kalleimmassa kaupungissa kunnalliset kustannukset 34 prosenttia korkeammat kuin edullisimmassa kaupungissa

Kaupunkikohtaiset erot kehityksessä ovat tänäkin vuonna huomattavia. Kustannukset nousivat enimmillään runsaat neljä prosenttia. Kustannukset puolestaan laskivat enimmillään runsaan prosentin vuodesta 2017. Kaikissa tarkastelluissa kaupungeissa kiinteistöveroja ja tariffeja maksetaan Indeksitalossa keskimäärin 2,65 euroa huoneistoneliöltä kuukaudessa (2,62 vuonna 2017).

Tämä tekee 90-neliöisessä kerrostalohuoneistossa noin 2860 euroa vuodessa. Vihdissä vertailulukema on 3320 euroa, ja Kokkolassa noin 2470 euroa. Hoitokulut katetaan hoitovastikkeita keräämällä. Hoitokulut valuvat ajan myötä myös vuokrien nousupaineeksi.

Kaikkein isoin Indeksitalo-kustannus, kaukolämpö, nousi erittäin merkittävästi pääkaupunkiseudun isoissa kaupungeissa ja eräissä muissa sisämaan kaupungeissa. Kaikkein eniten oli kuitenkin kaupunkeja, joissa kaukolämmön hinta pysyi ennallaan. Keskimääräisesti kaukolämmön hinta nousi prosentin edellisvuodesta.

Lempäälässä, Helsingissä ja Kangasalla maksut nousivat eniten

Kaupunkien väliset kehityserot ovat merkittäviä. Seitsemässä kaupungissa tarkasteltavat kustannukset hivenen laskivat, mutta valtaosaltaan kustannukset nousivat maltillisesti. Sen sijaan kymmenessä kaupungissa nousua oli runsaat kaksi prosenttia, mikä on varsin paljon verrattuna talouden muihin hinta- ja kustannusmuutoksiin.

Kustannukset nousivat Indeksitalo-vertailuaineiston mukaan eniten Lempäälässä 4,6 sekä Helsingissä ja Kangasalla molemmissa 3,2 prosenttia. Kaikissa näissä kaupungeissa kaukolämpö ja sähkö kallistuivat edellisvuodesta. Lempäälässä myös vesi ja jätehuolto kallistuivat. Helsingin kuntakohtaiset maksut nousivat jo toista vuotta peräkkäin vertailun nopeimpia vauhteja.

Kuntakohtaiset kiinteistökustannukset laskivat Vihdissä ja Nurmijärvellä vähintään prosentin, ja Kemissä, Jyväskylässä ja Hämeenlinnassakin runsaat puoli prosenttia. Vihdissä kustannusten lasku aiheutui rakennuksen kiinteistöveroprosentin laskusta, Nurmijärvellä sähkö- ja jätekustannusten vertailukustannusten laskusta.

Kaukolämpö kallistui eniten Helsingissä

Kaukolämmön hinta nousi varsinkin pääkaupunkiseudulla ja Keski-Uudellamaalla sekä Salossa, Lempäälässä ja Kangasalla. Eniten vuotuinen kaukolämmön vertailuhinta nousi Helsingissä, 6,7 prosenttia. Helsinki, Salo ja Kangasala olivat nousukärjessä myös vuonna 2017.

Kaukolämpö on vertailussa kalleinta Vihdissä (1,67 euroa per huoneistoneliö kuukaudessa). Sen jälkeen kalleinta lämpö on Hämeenlinnassa (1,44), Haminassa (1,41) sekä Lempäälässä, Järvenpäässä ja Tuusulassa (1,40). Halvinta kaukolämpö on vertailukaupungeissa Oulussa (0,93), Kokkolassa (0,95) ja Torniossa (0,98). Myös Vaasassa ja Seinäjoella ollaan yhden euron pinnassa vertailussa. Keskimäärin Indeksitalon kaukolämpökulu on tänä vuonna 1,24 e/m2/kk.

Hulevesimaksuja yhä useammassa kaupungissa

Vesikustannukset nousivat vertailukaupungeissa keskimäärin 1,2 prosenttia. Eniten nousi vesikustannus Lappeenrannassa, 5,9 prosenttia. Nokialla, Imatralla, Iisalmessa ja Porvoossa muutos oli noin viisi prosenttia. Hulevesimaksuja on tullut kuluvana vuonna useaan kaupunkiin. Kun vielä viime vuonna rekisteröitiin tässä vertailussa seitsemän hulevesitaksaa, tänä vuonna niitä oli jo 19 kaupungissa. Hulevesimaksujen käyttöönottoa kompensoitiin jonkin verran muita vesimaksuja laskemalla.

Sähkön siirtomaksut nousivat keskimäärin 6,7 prosenttia. Sähkön myyntihinta nousi keskimäärin 4,7 prosenttia, ja sähkön kokonaiskustannus keskimäärin 4,5 prosenttia. Eniten sähkökustannus nousi Iisalmessa ja Varkaudessa, joissa molemmissa vertailukustannus nousi 13,3 prosenttia edellisvuodesta. Pirkanmaan pienemmissä kaupungeissa ja Hämeenlinnassa sähkökustannukset nousivat 11 prosenttia. Sen sijaan Mikkelissä vertailuhinta laski miltei neljä prosenttia ja Kouvolassakin kolme prosenttia.

Kiinteistövero nousi vertailukaupungeissa vain Lahdessa ja Lohjalla – Savonlinna ja Vihti laskivat kiinteistöveroprosenttejaan

Kiinteistöveron muutokset ovat poikkeuksellisen vähäisiä vuonna 2018. Vertailukaupungeista ainoastaan Lahdessa ja Lohjalla veroprosentteja korotettiin merkittävästi. Savonlinna ja Vihti sen sijaan laskivat kiinteistöveroprosenttejaan. Savonlinna laski sekä yleistä että vakituisen asuinrakennuksen veroprosenttiaan.

Indeksitalo 2018 -yhteenveto

Indeksitalo 2018 taulukot ja graafiset esitykset

Lisätiedot medialle:

Jukka Kero, pääekonomisti

Kiinteistöliitto

puh. 09 1667 6226

Kiinteistöliitto on verrannut vuodesta 2001 syksyisin vakiomuotoisen ns. Indeksitalon kiinteistöveroja ja muita kuntakohtaisesti määrittyviä kustannuksia maamme suurimmissa kaupungeissa käyttäen voimassa olleita maksuperusteita ja hintoja. Indeksitalo on 30-vuotias 10 000 kuutiometrin asuinkerrostalo, joka sijaitsee kaupunkikeskustan ruutukaava-alueella omalla tontilla ja jossa on 40 asuntoa. Talon energian ja veden kulutukset ovat keskimääräisiä, samoin jäteastioiden määrät ja tyhjennysvälit.

Nyt julkaistavan Indeksitalo 2018 -tietoaineiston on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy Kiinteistöliiton tilaamana ja koordinoimana. Mukana on kaikkiaan 51 kaupunkia ja kuntaa. Indeksitalon vertailukustannukset kattavat keskimäärin runsaat puolet kaikista kerrostaloyhtiön hoitokuluista. Vertailun ulkopuolelle jäävät markkinoilta ostettavat, yksityiset palvelut, kuten isännöinti ja kiinteistöpalvelut. Tiedot ovat syyskuun 2018 mukaisia.

*) Päivitys 12.09.2018: Nokian kohdalla Indeksitalon kaukolämmön perusmaksun määrittelyä on vuonna 2018 muutettu verrattuna vuoteen 2017. Tehdyn muutoksen jälkeen vuoden 2018 vertailussa kaukolämpökustannus on Nokialla 1,34 €/m2/kk ja vuoden 2017 Indeksitalon kaukolämpökustannus olisi ollut 1,36 €/m2/kk nykykäytännön mukaisesti, ja Indeksitalon yhteenlasketut vertailukustannukset olisivat nousseet Nokialla 1,6 % vuonna 2018.