Kiinteistöliitto kannustaa osakkeenomistajia osallistumaan yhtiökokouksiin

Julkaistu: 14.03.2018

Osakkaat käyttävät korkeinta päätösvaltaa taloyhtiössä osallistumalla oman talonsa yhtiökokoukseen. Osallistumatta jättämällä päätösvalta valuu muille.

Monen osakkaan isoimmat rahat ovat kiinni asunnossa. Taloyhtiö vaikuttaa merkittävästi myös asumisviihtyisyyteen, joten osakkaan kannattaa käyttää oikeuksiaan ja osallistua yhtiökokoukseen.

Kiinteistöliitto kampanjoi keväällä taloyhtiöiden yhtiökokousten osallistujamäärän kasvattamiseksi ja kannustaa osakkaita käyttämään päätösvaltaa omistamissaan taloyhtiöissä.

Taloyhtiöiden yhtiökokouksissa päätetään vuosittain yhteensä miljardien eurojen arvoisista korjaushankkeista ja vastikemaksuista, joilla on vaikutusta yhteensä yli kahden miljoonan suomalaisen elämään ja talouteen. Sen vuoksi on tärkeää, että mahdollisimman moni osakas osallistuu yhtiönsä päätöksentekoon.

Myös hallituksen valinnalla on suuri merkitys taloyhtiön toiminnan kannalta. Osaava hallitus on eduksi taloyhtiön kaikille osakkaille. Kiinteistöliitto kannustaa osakkaita mukaan yhtiönsä hallintoon ja rohkaisee lähtemään hallitukseen sekä osallistumaan aktiivisesti hallitustyöskentelyyn.

”Hallituksen jäsen ei jää tehtävässään yksin, sillä hallituksille on monenlaista tukea ja tietoa tarjolla. Esimerkiksi Kiinteistöliiton neuvontapalvelut ja koulutukset ovat maksutta jäsentaloyhtiöiden hallitusten ja isännöitsijän käytettävissä”, sanoo Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen.

Lisätietoa:

www.kiinteistoliitto.fi/yhtiokokous