Mistä uusia jäseniä taloyhtiön hallitukseen?

Julkaistu: 27.02.2020

Onko taloyhtiölläsi vaikeuksia löytää uusia jäseniä hallitukseen? Kokosimme kevään yhtiökokousta varten vinkkejä, joiden avulla on mahdollista lisätä osakkaiden intoa ryhtyä taloyhtiön tärkeisiin luottamustehtäviin.

1. Kartoittakaa kiinnostusta etukäteen

Taloyhtiön nykyinen hallitus ja isännöitsijä voivat jo hyvissä ajoin ennen yhtiökokousta kartoittaa osakkaiden kiinnostusta ryhtyä hallituksen jäseneksi. Kiinnostusta voi kartoittaa vaikkapa oheisen lomakkeen avulla, jolloin tiedossa on jo etukäteen, ketkä ovat käytettävissä.

1. Maksakaa hallituksen jäsenille palkkio

Kohtuullinen korvaus voi lisätä hallitustyöskentelyn houkuttelevuutta. Palkkio voi olla kokouskohtainen tai esimerkiksi vuosipalkkio. Yhtiökokous päättää palkkioista ennen hallituksen jäsenten valintaa.

1. Korostakaa, ettei tarvitse olla asiantuntija

Yhtiökokouksessa on hyvä korostaa ennen uusien hallituksen jäsenten valintaa, ettei tehtävään valittavien tarvitse olla valmiiksi kiinteistöalan asiantuntijoita, vaan normaali huolellisuus ja halu ottaa asioista selvää riittävät. Muistuttakaa myös mahdollisuudesta saada esimerkiksi Kiinteistöliiton tarjoamaa koulutusta ja neuvontaa.

1. Luokaa hyvää henkeä jo etukäteen

Jos taloyhtiössä on hyvä henki ja tekemisen meininki, uusien jäsenten saaminen hallitukseen helpottuu. Vastaavasti harva haluaa tulla hallitukseen tilanteessa, jossa osakkaat riitelevät keskenään, eikä yhtiö tunnu yhteisöltä. Panostakaa siis yhteishengen luomiseen myös yhtiökokousten välillä ja miettikää, mikä yhteinen tekeminen palvelisi tätä tarkoitusta teidän taloyhtiössänne.

Lisätiedot medialle:

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies