Puolet taloyhtiöiden asunnoista ilman toimivia palovaroittimia

Julkaistu: 16.11.2021

Puolet taloyhtiöiden tulipaloasunnoista* oli ilman toimivia palovaroittimia vuosina 2016–2020, kertovat pelastustoimen tilastot. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön keväällä julkaisemasta tutkimuksesta käy ilmi, että vuokrataloasunnoissa peräti 70 prosentissa oli puutteita palovaroittimissa. Taloyhtiöt voivat lisätä merkittävästi asukkaidensa turvallisuutta ja pelastaa ihmishenkiä asennuttamalla kaikkiin asuntoihin palovaroittimet ja pitämällä ne toimintakunnossa.

Olemme tottuneet ajattelemaan, että melkein kaikilla on palovaroitin, ja näin myös kertoo Pelastusopiston tekemä kansalaistutkimus Suomalaisten pelastusasenteet 2020. Sen mukaan 96,5 prosenttia suomalaisista ilmoittaa, että kodista löytyy palovaroitin.

– Tilanne ei ole kuitenkaan näin hyvä, sillä havaitsimme ARAn kanssa tekemässämme tutkimuksessa, että 70 prosentissa vuokra-asunnoista on jokin puute palovaroittimissa - niitä ei ole riittävästi, ne eivät toimi, ne ovat liian vanhoja tai ne on väärin asennettu, SPEKin johtava asiantuntija Kari Telaranta sanoo.

– Lisäksi kuolemaan johtaneissa tulipaloissa noin 63 prosenttia asunnoista oli ilman palovaroittimia tai ne eivät olleet toimintakunnossa. Tässä on otettu huomioon vuosina 2009–2018 kaikki ne asuntopalot, joissa palovaroittimen toiminta oli tiedossa, Telaranta jatkaa.

Näitä tutkimustuloksia tukevat myös Pelastustoimen tilastot, jotka kertovat, että viimeisen viiden vuoden aikana puolessa taloyhtiöiden asuntopaloista* ei ollut palovaroitinta lainkaan tai varoittimessa ei ollut paristoa tai se ei toiminut. Tulipaloja taloyhtiöiden asunnoissa oli lähes 8300 vuosina 2016–2020.

Palovaroitin on tehokas keino vähentää palokuolemia ja taloudellisia vahinkoja

Jos naapurissa syttyy tulipalo, se on hengenvaarallista muillekin asukkaille. Palovaroitin ei estä tulipaloja, mutta sen avulla voidaan ehkäistä ihmishenkien menetyksiä, suuria omaisuusvahinkoja ja pitkäkestoista haittaa asumiselle.

Yhdestä asunnosta alkanut tulipalo voi aiheuttaa taloyhtiössä esimerkiksi

• tulipalon leviämisen muihin asuntoihin esim. porraskäytävän tai rikkoutuneen ikkunan kautta
  • ihmishenkien menetyksiä muissakin asunnoissa tai porraskäytävässä
  • vahinkoa naapuriasuntoihin tulen, savun ja sammutusveden vuoksi
  • jopa yli vuoden remontit ja asumiskelvottomuuden
  • vuokranantajien vuokratulojen keskeytymisen pitkäksi aikaa.

Toimivat palovaroittimet antavat aikaa alkusammutukselle ja pelastautumiselle ja havahduttavat usein myös naapurit onnettomuustilanteessa. Toimivat palovaroittimet ovat kaikkien asukkaiden turva.

Taloyhtiöitä kannustetaan ottamaan suurempaa roolia asuntojen palovaroittimista

Valtaosassa taloyhtiöistä vastuu palovaroittimista on tällä hetkellä asukkaalla itsellään. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto ja LähiTapiola kampanjoivat yhdessä sen puolesta, että taloyhtiöt ottaisivat suuremman roolin ja asennuttaisivat kaikkiin asuntoihin palovaroittimet.

Taloyhtiöille on tuotettu tietoa ja tukimateriaalia palovaroittimien asentamiseksi kaikkiin asuntoihin. Paloturvallinen taloyhtiö -sivuilla on esimerkiksi laskuri, jonka avulla voidaan selvittää tarvittavien palovaroittimien määrä. Lisäksi tarjotaan kolme vaihtoehtoa plussineen ja miinuksineen siitä, millaiset palovaroittimet on mahdollista valita sekä huoneistojen pohjapiirrosesimerkkejä siitä, mihin palovaroittimet olisi hyvä asentaa. Sivustolla on myös osakasaloite,  jotta asia olisi helpompi viedä yhtiökokouksen käsittelyyn.

* Tilasto kattaa kahden tai useamman asunnon asuinrakennuspalot, joissa palovaroittimen toiminta oli tiedossa.

Lisätietoja:

Paloturvallinen taloyhtiö -sivut: https://www.spek.fi/turvallisuus/paloturvallinen-taloyhtio/

SPEK, Johtava asiantuntija Kari Telaranta, 044 736 5776, kari.telaranta@spek.fi

Kiinteistöliitto, apulaispäälakimies Kristel Pynnönen, 09 1667 6361, kristel.pynnonen@kiinteistoliitto.fi

Isännöintiliitto, lakiasiantuntija Jenni Valkama, 050 536 5154, jenni.valkama@isannointiliitto.fi

LähiTapiola, projektijohtaja Antti Määttänen, 0400 568 588, antti.maattanen@lahitapiola.fi