Turvallista ja sopuisaa joulua jokaiseen taloyhtiöön!

Julkaistu: 19.12.2022

Pian on aika rauhoittua joulunviettoon. Jotta joulu sujuisi taloyhtiöissä turvallisesti ja sopuisasti, kokosimme jouluiset vinkit muistilistaksi.

Älä jätä kynttilöitä palamaan valvomatta

Kynttilöitä ja ulkotulia täytyy pitää silmällä, jotta ne eivät aiheuta vaaratilanteita. Varmistathan, että asunnossa on toimiva palovaroitin!

Kinkunrasva ei kuulu viemäriin

Kinkun paistorasva tukkii jäähtyessään viemärit, joten sitä ei saa kaataa viemäriin eikä vessanpönttöön. Hyytyneen rasvan voi hävittää biojätteenä ja nestemäisen rasvan suljetussa pakkauksessa sekajätteenä.

Hävitä oikein joululahjapaperit ja -pakkaukset

Lahjapaperit kuuluvat useimmiten sekajätteeseen, koska ne eivät yleensä kelpaa keräyspaperiksi. Taloyhtiön jäteastiat täyttyvät joulun aikaan nopeasti, joten muistathan litistää pakkauslaatikot ennen kuin laitat ne kartonginkeräysastiaan.

Suo naapureille joulurauha

Vaikka et itse viettäisi joulua, naapureille se on todennäköisesti tärkeä juhlapyhä. Vältä kovaäänisiä askareita, kuten remontointia. Myös isännöitsijä ja taloyhtiön hallitus ovat ansainneet joulurauhansa, joten jätäthän hallinnolliset asiat odottamaan arkea. Kiireellisissä asioissa ota yhteyttä huoltoyhtiön päivystykseen tai hätänumeroon.

Älä ammu ilotulitteita taloyhtiön pihalla

Uudenvuoden ilotulitteita ei yleensä mahdu ampumaan turvallisesti taloyhtiön pihalla, vaan niille on etsittävä avara paikka riittävän etäällä rakennuksista ja autoista. Käytetyt ilotulitepakkaukset kuuluvat sekajätteeseen.

Lisätiedot medialle:

Tapio Haltia, neuvontalakimies