Talousarvio-ohje on nyt luettavissa - paikkakuntakohtaiset erot merkittäviä

Julkaistu: 19.01.2021

Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen jäsenet saivat tänään sähköposteihinsa kattavan talousarvio-ohjeen alueeltamme. Paikkakuntakohtaiset erot ovat merkittäviä esim. kaukolämmössä ja vesimaksuissa.

Talousarvion huolellinen laadinta on tärkeää. Sen perusteella yhtiö arvioi tilikaudelle kohdistuvien kustannusten määrän ja mitoittaa taloyhtiön vastikkeet kattamaan nämä kulut. Talousarvion laadinnan lähtökohtana tulee aina olla edellisen tilikauden toteutuneet kustannukset, mutta myös muutokset tulee myös huomioida. Mikäli taloyhtiöllä on suunnitteilla korjauksia kannattaa niiden osalta tarkistaa saatavilla olevat avustukset (ARA & kunnat) vuoden 2021 osalta.

Talousarvion laadinnan lähtökohtana tulee aina olla edelliseltä tilikaudelta siirtyvä vastikekohtainen yli- tai alijäämä. Taloyhtiön maksuvalmiuden ja reagointikyvyn varmistamiseksi sekä ylläpitämäksi yhtiöllä tulisi jatkuvasti olla noin kahden kuukauden vastikkeita vastaava summa kassassaan. Koronakriisin tuoman epävarmuuden ja yllätyksellisyyden vuoksi yhtiön maksukyvyn turvaaminen on entistäkin tärkeämpää.

Kuusamossa kaupungin alueella kaukolämpö on 41,43 €/MWh ja Limingan Ankkurilahdessa, Tupos ja Lumijoki energiamaksu on 81,09 €/MWh. Nivalassakin kaukolämpö maksaa 69,60 €/MWh, kun taas Haapavedellä kaukolämpö maksaa 46,87 €/MWh. Oulussa kaukolämpö maksaa 56,42 €/MWh.

Kempeleessä vesi (käyttövesi + jätevesi) on edullisinta, 2,46 €/m³ ja kalleinta vesi on Haapavedellä, 5,21 €/m³. Oulussa vesi maksaa 3,62 €/m³.

Kiinteistöveroihin tuli korotusta Iissä ja Pudasjärvellä.

Indeksitalovertailun (2020) mukaan kiinteistöverot ja maksut olivat vuonna 2020 keskimäärin 2,74 euroa neliöltä kuukaudessa vertailluissa 59 kaupungeissa. Paikkakuntakohtaiset erot ovat huomattavat, sillä 60 neliön asunnolle jyvitetty vuosikulu on vertailun halvimmassa kaupungissa Kempeleessä 1 564 euroa ja kalleimmassa kaupungissa Rovaniemellä 2  261 euroa. Kymmenen suurimman kaupungin vertailussa edullisin oli Oulu (2,45) ja kallein Helsinki (3,03).

Talousarvio-ohjeen löydät jäsensivuilta (vaatii ensimmäisellä kerralla rekisteröitymisen jäsensivuille ja kirjautumisen sitten aina jatkossa) Jäsensivuilta löydät myös Kiinteistöliiton talousarvio-ohjeen, siihen kannattaa myös perehtyä.