Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen kuntavaalitavoitteet 2021-2024

Hyvän asumisen edellytykset maankäyttöpolitiikan ja asumisen kustannusten osilta päätetään kunnissa. Kiinteistöliiton keräämien vertailutietojen mukaan puolet taloyhtiöiden kuluista on kuntakohtaisesti päätettäviä maksuja. Kuntapäättäjillä on siis noin puolet taloyhtiön euroista päätösvallassaan.

Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen kuntavaalitavoitteet / teemat ovat:

Asumiskustannukset - asumisen kustannuskehitys on taitettava
Suomalaisissa kaupungeissa kiinteistöverot sekä lämmitys-, vesi-, sähkö- ja jätehuollon kustannukset ovat keskimäärin hieman runsaat puolet keskimääräisen kerrostaloyhtiön hoitokuluista. Kuntien päätöksillä on paljon merkitystä taloyhtiöiden hoitokuluihin. Tilastot osoittavat, että asumismenojen suhde kotitalouksien käytettävissä oleviin tuloihin on kohoamassa kohti 30 % rajapyykkiä. Kuntien tulee tehdä kaikki mahdollinen hintojen ja kustannusten hillinnässä ja kuntatalous on sopeutettava koronakriisin myötä kutistuvaan rahoituspohjaan.
Malttia myös kiinteistöverotukseen. Kasvava kiinteistöverorasitus nostaa kiinteistöjen hoitokuluja ja vuokria. Toivomme kuntien olevan pidättyväisiä kiinteistöveron suhteen myös sen vuoksi, että kiinteistövero ei katso verovelvollisen maksukykyä.

Kunta lisä- ja täydennysrakentamisen mahdollistajana
Taloyhtiön täydennysrakentamishankkeesta saatavilla tuloilla asunto-osakkeenomistajat saavat maksettua yhtiön tarpeellisia remontteja ja parhaimmillaan kunta saa uusia veronmaksajia. Kunnan tulee tukea lisä- ja täydennysrakentamista tarjoamalla esimerkiksi suunnittelutukea, alentamalla tai poistamalla kokonaan maankäyttömaksut ja kehittämiskorvaukset sekä myös kohtuullistamalla autopaikkavaateita.

Ikääntyvien asumisen ennakointi
Kuntien tulee vahvistaa ikääntyneiden asumisen kehittämistä, monipuolista asumista ja koko asuinympäristön käsittävää kehittämistä osana strategista päätöksentekoa ja toimeenpanoa sekä sisällyttää asuminen nykyistä vahvemmin suunnitelmiinsa.

Tutustu kuntavaalitavoitteisiimme