Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen ja Suomen Vuokranantajien yhteinen kuntavaalitapahtuma - Asumisen tulevaisuus - mahdollisuuksien Oulu

Julkaistu: 16.02.2021

Kaupungistuminen, rakennusten korjaustarpeet, energiatehokkuus ja digitalisaatio asettavat koko kiinteistöalan uudenlaisten kysymysten eteen. Kaupungit ja kaupunkiseudut ovat avainasemassa, kun pohditaan ratkaisuja asuntopolitiikkaan, asumiskustannuksiin tai rakennusten kunnossapitoon. Rakennettu ympäristö on suurin kansallisvarallisuutemme ja varallisuuden arvo säilyy ainoastaan, kun siitä pidetään huolta.

Hyvän asumisen edellytykset maankäyttöpolitiikan ja asumisen kustannusten osilta päätetään kunnissa. Kiinteistöliiton keräämien vertailutietojen mukaan puolet taloyhtiöiden kuluista on kuntakohtaisesti päätettäviä maksuja. Kuntapäättäjillä on siis noin puolet taloyhtiön euroista päätösvallassaan, melkoinen osuus siis. Tästä keskustellaan, samoin kaavoituksesta, lisä- ja täydennysrakentamisesta, maankäyttömaksuista ja kehittämiskorvauksista sekä ikääntyneiden asumisen kehittämisestä ja esteettömyydestä.

Kiinteistöliiton Indeksitalo 2020 -selvityksen mukaan Oulu on suurimmista kaupungista edullisin, kun siis puhutaan kunnallisista kiinteistökustannuksista (kiinteistövero, kaukolämpö, vesi- ja jätevesi, kiinteistösähkö, jätehuolto).

Paikalla Timo Tossavaisen johdolla keskustelemassa ovat:

Pertti Jussila, puheenjohtaja Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi
Pasi Orava, aluepäällikkö Suomen Vuokranantajat
Johanna Laitala, toiminnanjohtaja Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi
Tarik Ahsanullah, päälakimies Suomen Vuokranantajat

Kaija Puhakka, vs. yhdyskuntajohtaja, Oulun kaupunki

Hanna Haipus Kansallinen Kokoomus
Janne Hakkarainen Vihreä liitto
Markku Eilola-Jokivirta Vasemmistoliitto
Seppo Lopakka Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
Lasse Mikkola Perussuomalaiset (Teuvo Appel estynyt)
Tuija Patana Suomen Keskusta

Tervetuloa mukaan!

Lisätietoja Johanna Laitala 040 1498398 tai johanna.laitala(at)kiinteistoliitto.fi

Ilmoittaudu mukaan verkkotapahtumaan.

Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi on 1906 perustettu kiinteistönomistajien edunvalvoja ja kiinteistöalan asiantuntijaorganisaatio. Jäsenkuntamme muodostuu pääasiallisesti asunto-osakeyhtiöistä, mutta jäsenistöömme kuuluu myös vuokrataloyhtiöitä, kiinteistöosakeyhtiöitä ja huoltoyhtiöitä. Jäsenenämme on reilut 1 340 kiinteistö- ja asunto-osakeyhtiötä Pohjois-Suomen alueella (entinen Oulun lääni). Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen kuntavaalitavoitteet.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Suomen Vuokranantajien kuntavaalitavoitteet.