Jätelain uudistuksen alkumetrit koettiin taloyhtiöissä haastavaksi – nyt tilanne on helpottunut

Julkaistu: 20.05.2024

Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen jäsentaloyhtiöden edustajien mukaan siirtyminen uuden jätelain velvoitteisiin oli alkumetreillä haastavaa. Alussa oli viivästyksiä jäteastioiden tyhjennyksissä ja sen takia osa jätepisteistä oli usein siivottomassa kunnossa ja kaksoislukituksen järjestäminen lukolliseen jätetilaan aiheutti ylimääräistä rahanmenoa.

Kiertokaaren toiminta-alueella muutos oli suuri aiempaan. Aiemmin monessa kunnassa oli käytössä ns. sopimusperusteinen kiinteistön haltijan jätteenkuljetusjärjestelmä. Muutoksen jälkeen kiinteistönomistajien vastuulle jäi ainoastaan sekajätteen ja keräyspaperin tyhjennysten järjestäminen.

Tulokset käyvät ilmi Kiinteistöyhdistysten maalis-huhtikuussa 2024 toteuttamasta jätehuoltokyselystä, johon tuli Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen alueella 137 vastausta, suurin osa nimenomaan Kiertokaaren toiminta-alueelta. Kyselyllä Kiinteistöliiton jäsenyhdistykset halusivat kartoittaa muutoksen vaikutuksia taloyhtiöissä sekä tiedustella mitä Kiinteistöliitto voisi jatkossa tehdä paremmin, jotta tiedonsaanti ja edunvalvonta paranisi.

Jätelaki edellytti muutoksia kesällä 2023

Vuonna 2021 hyväksytty jätesäädöspaketti on edellyttänyt asumisessa syntyvän pakkausjätteen erilliskeräyksen aloittamista 1.7.2023. Oulussa tämä koskee jokaista taajamassa sijaitsevaa kiinteistöä, jossa on vähintään neljä asuinhuoneistoa.  Biojätteen keräys alkoi samoilla kiinteistöillä jo 1.7.2022.

Ongelmia tyhjennyksissä, kaksoislukituksissa ja tiedottamisessa

Taloyhtiöt kokivat alkuvaiheessa ongelmalliseksi muutosten kireän aikataulun ja tiedotuksen puutteet. Haasteita ja kuluja aiheuttivat esimerkiksi uudet jäteastiat ahtaissa jätekatoksissa sekä uusi kaksoislukitus osassa Kiertokaaren toimialuetta.

”On hyvä saada palautetta, jotta palveluita ja tiedottamista pystytään kehittämään. Olemme pyrkineet tavoittamaan taloyhtiöt muun muassa säännöllisten uutiskirjeiden, mediatiedotteiden, infotilaisuuksien ja tapahtumien kautta. Isännöitsijöille on pidetty omia infotilaisuuksia ja jaettu materiaalia aiheesta. On silti selvää, että varsinkin taloyhtiön hallituksen henkilöitä on haastavaa tavoittaa yhteystietojen puutteen vuoksi, ” kertoo Terhi Romakkaniemi Kiertokaaresta.

”Alussa kuljetusvastuun muutos lisäsi hallinnollista työtä taloyhtiöissä ja jäteastioiden tyhjennyksissä oli viiveitä. Moni ongelma on jo korjaantunut kuitenkin kevääseen 2024 mennessä. Tämä on ilmennyt kyselyn vastauksista ja siitä, että Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen neuvontaan ei ole enää tämän vuoden puolella tullut aiheeseen liittyviä puheluita,” pohtii Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen toiminnanjohtaja Johanna Laitala. Olemme myös osaltamme asiasta tiedottaneet ja kouluttaneet, mutta on selvää, ettei tieto aina tavoita kaikkia,” jatkaa Laitala.

Joku vastaaja kaipaili paluuta aiempaan, mielestään toimivampaan järjestelmään, koska kilpailuttamiseen on totuttu ja kaikki on toiminut mainiosti ja toisaalta toivottiin myös koko jätehuollon siirtyvän kunnalliseksi, sillä nykyinen tilanne on sekava. Osa vastaajista koki jätehuoltopalvelun laadun heikentyneen ja hintojen nousseen.

Kiertokaaren Romakkaniemi kertoo, että alussa viiveitä jäteastioiden tyhjennyksiin aiheuttivat erityisesti puutteet jäteastiatiedoissa sekä kaksoislukituksen asennuksen viivästymiset.

”Muutos on kieltämättä ollut suuri. Jätekustannukset eivät kuitenkaan ole keskimäärin tietojemme mukaan nousseet. Nettisivuiltamme löytyy laskuri, jolla pystyy tarkastelemaan taloyhtiön hyötyjätekuljetuksen kustannuksia ja erimerkiksi tyhjennysvälien vaikutusta niihin.” Romakkaniemi vinkkaa.

Viestintää ja opastusta

Taloyhtiö voi omia jäteastioitaan ja tyhjennysvälejä seuraamalla säästää isojakin summia vuositasolla, sillä poltettavan jätteen tyhjennys on noin kolme kertaa kalliimpaa kuin lajiteltujen jätteiden. Tyhjennysvälejä optimoimalla säästetään myös luontoa, turhien ajojen jäädessä pois.

Isännöitsijöiden kannattaa tilata Kiertokaaren uutiskirje, siitä saa ajankohtaista tietoa jätehuollosta suoraan sähköpostiin. Taloyhtiöllä on mahdollisuus saada tunnukset sähköiseen asiointiin. Jäteastioiden tyhjennysvälejä voi tarpeen mukaan säätää tai tilata lisätyhjennyksiä. Asiakastunnusten avulla on mahdollisuus seurata taloyhtiöiden jätemäärää sekä kierrätysastetta. Jäteastialaskurilla voi haarukoida sopivia astiakokoja ja tyhjennysrytmejä. Nettisivulta on tilattavissa lajittelua helpottavia astiatarroja sekä lajittelutauluja.

”Toivomme olemaan matalalla kynnyksellä yhteydessä meihin, mikäli ongelmia ilmenee. Haasteet pyritään ratkaisemaan ja toimintaa kehitetään koko ajan. Tarvittaessa tulemme paikanpäälle esimerkiksi opastamaan lajittelussa tai selvittämään muita ongelmatilanteita.” Romakkaniemi sanoo.

”Taloyhtiön isännöitsijä ja hallitus saavat nopeasti palautetta, jos jätteiden tyhjennyksissä on viivettä. Sujuva palvelu ja tyhjennystapahtumien säännöllisyys on tärkeää toimivalle jätehuollolle ja taloyhtiön jätetilojen siisteydelle ja sitä kautta asumismukavuudelle,” tiivistää Laitala.

Lisätiedot:

Johanna Laitala, Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi