Sosiaalisen median käytöllä yhteisöllisyyttä taloyhtiöön

Julkaistu: 26.09.2018

Fiksu taloyhtiö käyttää viestinnässään niitä kanavia, joiden välityksellä viesti parhaiten tavoittaa yhtiön osakkaat ja asukkaat. Kaikenikäisistä suomalaisista jo suuri osa käyttää sosiaalisen median kanavia, joten taloyhtiönkin voi olla hyvä harkita ainakin jonkin some-kanavan käyttöönottoa.

Esimerkiksi Facebookissa erilaisten ryhmien perustaminen on helppoa, mutta some-kanavien käyttöönotossa on tärkeää myös sopia niiden käyttöön liittyvistä pelisäännöistä.

”Jos taloyhtiön hallitus perustaa yhtiölle oman Facebook-ryhmän tai sivun, on tärkeää sopia, ketkä toimivat sen ylläpitäjinä. Hyvä käytäntö voisi olla jakaa vastuuta ryhmän ylläpidosta useammalle kuin yhdelle hengelle, ettei ylläpito kohtuuttomasti kuormita esimerkiksi hallituksen puheenjohtajaa”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Taloyhtiön osakkailla ja asukkailla on usein matalampi kynnys viestiä asioistaan Facebook-ryhmälle tai -seinälle kuin esimerkiksi jakaa omasta asiastaan paperista tiedotetta kaikkien postiluukkuun. Matala kynnys olla yhteydessä naapureihin aikaansaa mukavaa kanssakäymistä ja parantaa taloyhtiön yhteishenkeä. Sosiaalisen median kautta sanoma myös tavoittaa nopeammin kuin perinteinen posti.

”Viestinnän määrä taloyhtiössä on usein suoraan suhteessa siihen, millainen yhteishenki yhtiössä vallitsee. Kun tieto kulkee ja osakkaat ovat keskenään yhteyksissä muistakin kuin virallisista päätöksentekoasioista, väärinkäsitykset ja riidat vähenevät”, Pynnönen toteaa.

Somella ei voi korvata kaikkea viestintää

Sosiaalinen media ei kuitenkaan voi korvata muita tiedonvälityskanavia, sillä esimerkiksi yhtiökokouskutsu on edelleen toimitettava paperisena postilaatikkoon.

”Viestintää ei muutenkaan kannata jättää yhden kanavan varaan, sillä hallituksen vastuulla on huolehtia, että tieto tavoittaa kaikki osakkaat riippumatta siitä, käyttävätkö he sosiaalista mediaa. Myös niillä, jotka eivät sitä käytä, on edelleen oikeus saada tietoa taloyhtiön asioista”, Kristel Pynnönen muistuttaa.

Lisätiedot medialle:

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies