Teletilojen turvallisuuteen huomiota taloyhtiöissä

Julkaistu: 13.08.2019

Taloyhtiössä kannattaa olla selvillä kenellä on pääsy yhteisiin teletiloihin, sillä teletiloissa on usean liittymänhaltijan johtojen kytkentäpaikkoja ja näihin liittymiin kuuluvia telelaitteita. Huolimattomuus lukitusturvallisuudessa voi johtaa ilkivaltaan, tietoturvariskeihin ja pahimmillaan jopa vakoiluohjelman asentamiseen.

Vastuu teletilojensa lukituksesta ja tietoturvallisuudesta on taloyhtiöllä. Teletiloja ovat mm. talojakamot, alijakamot, kerrosjakamot, vaihdehuoneet sekä muut vastaavat tilat ja laitekaapit. Teletilojen lukituksella turvataan viestintäsalaisuutta ja muuta tietoturvallisuutta.

Taloyhtiöllä on kiinteistönomistajana velvollisuus huolehtia siitä, että esimerkiksi teleoperaattorin edustaja tai sähkö- ja teleurakoitsija pääsevät teletilaan esteettömästi. Toisaalta asiattomien pääsy kyseisiin tiloihin on estettävä. Taloyhtiössä on suositeltavaa tarkastaa teletilojen lukitusturvallisuus ja avainhallinta.

Viestintävirasto ja Finanssiala (FA) suosittelevat teletilojen lukkojen vaihtamista yhteiseen valtakunnalliseen sarjaan eli KTL1E -lukitusjärjestelmään, jota ylläpitää Yrityssuojeluyhdistys. Järjestelmä on etähallittava ja jokaisesta avaimen käyttökerrasta tallentuu tieto kulkurekisteriin. Kadonneen avaimen poistaminen ja uuden avaimen lisääminen on vaivatonta eikä vaadi uudelleensarjoitusta.

Lisätietoa KTL1E -lukitusjärjestelmästä voit katsoa esittelyvideosta.