Kiinteistöliitto vahvistaa eurooppalaista edunvalvontaansa

Julkaistu: 20.01.2021

Kiinteistöliitto vahvistaa suomalaisten kiinteistönomistajien edunvalvontaa Euroopassa liittymällä UIPI:n (The International Union of Property Owners – Union Internationale de la Propriété Immobilière) jäseneksi. Jäsenyys tuli voimaan tammikuun alussa.

Eurooppalaisen edunvalvonnan merkitys on viime vuosina korostunut, sillä kiinteistöalaa ja esimerkiksi taloyhtiöitä koskevista säädöksistä yhä useampi on lähtöisin Euroopan unionista.

”Moni suomalaisiin taloyhtiöihin viime aikoina vaikuttaneista lainsäädäntöhankkeista on lähtöisin juuri EU:sta. Esimerkiksi taloyhtiöiden velvollisuus sähköautojen latauspistevalmiuden rakentamiseen sekä velvollisuus siirtyä laskuttamaan vedestä kulutuksen mukaan ovat lähtöisin EU-direktiiveistä, jotka ovat nyt tulleet osaksi myös suomalaista lainsäädäntöä”, sanoo Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen.

UIPI on yleiseurooppalainen, voittoa tavoittelematon järjestö, jossa on kolmisenkymmentä jäsentä 28 maasta. Ne edustavat yhteensä yli viittä miljoonaa yksityistä kiinteistönomistajaa.

”UIPIn jäsenenä pääsemme aiempaa paremmin vaikuttamaan EU:n kiinteistöjä ja asumista koskevaan päätöksentekoon. Jäsenyytemme myötä myös UIPI saa käyttöönsä asiantuntijoidemme osaavan panoksen edunvalvontatyöhönsä”, Hiltunen toteaa.

Kiinteistöliitto on jo vuodesta 1997 lähtien ollut Euroopan Kiinteistöfederaation (European Property Federation, EPF) jäsen ja osallistunut aktiivisesti sen toimintaan.

Harri Hiltunen, toimitusjohtaja

puh: 050 5511295