Kiinteistöliitto kehottaa kartellivahingonkorvauksia harkitsevia taloyhtiöitä säilyttämään todisteita kanteen varalta

Julkaistu: 27.02.2023

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) käynnisti vuonna 2017 tutkinnan isännöintialan kartellista, ja julkisti seuraamusmaksuesityksensä 10.2.2021 esittäen markkinaoikeudelle yhteensä noin 22 miljoonan euron seuraamusmaksujen määräämistä kuudelle isännöintialan yritykselle sekä Isännöintiliitolle.

Markkinaoikeus määräsi 15.12.2022 kuusi isännöintiyritystä ja Isännöintiliiton yhteensä noin 4,9 miljoonan euron seuraamusmaksuihin kartellista. Päätöksestä on valitettu, joten se ei ole lainvoimainen ja sen käsittely jatkuu korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Käsittelyajat korkeimmassa hallinto-oikeudessa ovat olleet pitkiä, joten ratkaisun saaminen tullee kestämään ainakin vuoteen 2024.

Kiinteistöliitto tuomitsi isännöintialan kartellimenettelyt tuoreeltaan markkinaoikeuden annettua ratkaisun asiasta. Kiinteistöliitto kannattaa reilua kilpailua markkinoilla eikä hyväksy kilpailulainsäädännön vastaisia menettelyjä. Reilu kilpailu on myös isännöintialan etu.

Tositteet ja muut todisteet talteen

Kiinteistöliitto kehottaa erityisesti kartellitutkinnan kohteina olleiden isännöintiyrityksien asiakastaloja vuosilta 2014–2017 ottamaan talteen tositeaineiston, kirjanpitoon liittyvän materiaalin sekä muun isännöintipalkkioihin ja niiden muutoksiin liittyvät aineistot mielellään jo vuodesta 2013 lähtien riittävän vertailtavuuden turvaamiseksi. Tämä koskee Colliers Finland Group Oy:n (aiemmin Ovenia Group Oy ja Colliers International Finland Group Oy), Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n, OP Koti Kainuu Oy:n, Oulun Kiinteistötieto Oy:n ja Suomen Kiinteistöhallinta Oy:n (Kiinteistötahkola), Realia Services Oy:n, Realia Group Oy:n ja Realia Holding Oy:n (Retta Services Oy, Retta Group Oy ja Retta Holding Oy) sekä REIM Hämeenlinna Oy:n ja REIM Group Oy:n vuosina 2014–2017 isännöimiä taloyhtiöitä.

Menettelyllä taloyhtiöt voivat luoda perustaa isännöintipalkkioiden muutosten todentamiseen omalta osaltaan mahdollisten vahingonkorvauskanteiden nostamisen varalta. Mikäli taloyhtiö harkitsee mahdollisen vahingonkorvauskanteen nostamista, sen tulee varautua osoittamaan kartellista aiheutuneen taloudellista vahinkoa.

Tositteiden säilyttämisen vähimmäisaika umpeutumassa

Kirjanpitolain mukaan tilikauden tositteet on säilytettävä vähintään 6 vuotta sen kalenterivuoden lopusta lukien, jonka aikana tilikausi on päättynyt. Tilinpäätös ja kirjanpidot on säilytettävä vähintään 10 vuotta tilikauden päättymisestä.

Taloyhtiöiden tositeaineisto on usein sähköisenä tallessa kirjanpidon järjestelmissä vähimmäissäilytysajan umpeuduttua, joten vaikka tositteita ei olisi enää velvollisuus säilyttää, voivat ne edelleen olla saatavissa. Kartellitutkinta kohdistui vuosiin 2014-2017. Vertailtavuuden turvaamiseksi kirjanpitoaineisto (mukaan lukien tositteet) on tärkeä säilyttää jo vuodesta 2013 lähtien.

Kiinteistöliitolta ohjeistus taloyhtiöille

Kiinteistöliitto on koonnut taloyhtiöiden tueksi tietoa ja käytettäväksi yleistä ohjeistusta, mikäli taloyhtiö harkitsee vahingonkorvauskanteen nostamista.

Timo Tossavainen, yhteysjohtaja

puh. 050 3209464