Taloyhtiön hallitus on tärkeä toimielin

2.11.2020

Taloyhtiön hallituksen tärkein tehtävä on pitää hyvää huolta taloyhtiöstä. Hyvä huolenpito koskee niin fyysistä taloa kuin kaikkia muitakin taloyhtiöön liittyviä asioita. Hallituksen tulee valita taloyhtiölle hyvät yhteistyökumppanit, palveluntuottajat. Joku hallitus haluaa palveluntuottajat mahdollisimman edulliseen hintaan ja joku taas haluaa mahdollisimman laadukkaat palveluntuottajat. Hyvin harvoin nämä molemmat toiveet toteutuvat samanaikaisesti.

Taloyhtiön hallitus valitaan yhtiökokouksessa yhtiöjärjestyksen mukaisen kokoisena. Hallituksen olisi hyvä koostua sopivan erilaisista, yhteistyökykyisistä ihmisistä. Joissakin taloyhtiöissä harrastetaan syrjintää taloyhtiöissä ei-asuvia osakkaita kohtaan. Taloyhtiöiden hallituksiin tulee valita jäsenet kyvykkyyden ja motivaation perusteella eikä kotiosoitteensa mukaan. Joskus joudutaan turvautumaan myös taloyhtiöiden hallitusammattilaisiin.

Taloyhtiön hallituksen jäsenen työtä taloyhtiön eteen on syytä arvostaa. Yksi arvostuksen mittari on se, että hallituksen jäsenille maksetaan kokouspalkkio tai vuosipalkkio. Jos joku haluaa toimia talkoilla, palkkiota ei ole pakko ottaa vastaan.

Jokaisen hallituksen jäsenen on syytä pitää kirkkaana mielessä, että hallituksessa toimitaan aina taloyhtiön kokonaisedun mukaisesti. Hallituksen jäseniä pelotellaan liian usein vastuista. Kun hallituksen jäsen toimii huolellisesti taloyhtiön edun mukaisesti, hän voi nukkua yönsä rauhassa ilman vastuuhuolia.

Hallitus on päättävä toimielin. Yksi hallituksen tärkeimmistä päätöksistä on valita taloyhtiölle hyvä isännöintitoimisto ja sieltä hyvä hoitava isännöitsijä. Liian usein kuulen jonkun hallituksen jäsenen olevan olleen jo pitkän aikaa tyytymätön isännöintiin. Kun ehdotan isännöinnin irtisanomista ja sen kilpailuttamista, loppuu keskustelu usein siihen. Vaikka isännöitsijä kilpailuttaa käytännössä kaikki palveluntuottajat hallituksen päätöksellä, niin ei hän omaa tehtäväänsä kuitenkaan kilpailuta. Se on hallituksen tehtävä ja usein hallituksen puheenjohtaja joutuu ottamaan siitä hieman isomman roolin.

Hallituksen kokouksista on pidettävä päätöspöytäkirjaa. Hallituksen kokoukset ovat vain hallituksen jäsenille ja erikseen kutsutuille. Hallituksen jäsenen tulee voida luottaa muihin hallituksen jäseniin kokousten luottamuksellisuudesta. Etäkokouksissa joku voi käyttää luottamusasemaansa väärin ottamalla ulkopuolisia seuraamaan kokousta.

Jokaisessa hallituksen kokouksessa tulee käydä läpi taloyhtiön taloudellinen tilanne. Korjaukset ovat taloyhtiön kulueristä isoimpia ja usein vaikeimmin ennustettavia. Korjauksiin kuluneita euroja on myös syytä seurata kaikissa hallituksen kokouksissa. Vastikerästejä on syytä käydä säännöllisesti läpi, yli kuukauden mittaisia rästeihin on syytä puuttua.

Hallituksen on kokoustettava säännöllisesti palveluntuottajien kanssa. Puutteista on helppo huomauttaa, mutta hyvästä työstä on ilmeisen vaikea kiittää.

Taloyhtiön hallituksen vastuulla on esittää yhtiökokoukselle riittävän pitkä, mielellään 10 seuraavaa vuotta käsittävä, kunnossapitotarveselvitys (KPTS). Siitä tulisi käydä ilmi ymmärrettävästi millaisia isoja remontteja taloyhtiöön on mahdollisesti tulossa ja millaisia kulujen arvioidaan olevan. Niin nykyinen taloyhtiön osakas, kuin mahdollinen uusikin osakas on hyvin kiinnostunut tulevista remonteista.

Oikein hyvää taloyhtiövuotta 2021.

Pasi Orava

Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi hallituksen jäsen, taloyhtiövaliokunnan puheenjohtaja, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja