Jäsenistömme koulutustoiveita syksylle 2024 - juridiikkaa, talousasioita ja lähikoulutuksia

Julkaistu: 06.05.2024

Jäsentaloyhtiöiden edustajat vastasivat tällä kertaa kovin vaisusti kyselyymme kauden 2024 syksyn ja 2025 talven koulutuksista. Toivomme, että tämä johtuu jäsenistömme tyytyväisyydestä kuluneen kauden tarjontaan. Vastaukset kertoivat, että edelleen juridiikka, talousasiat sekä tekniikka kiinnostavat ja juuri tuossa järjestyksessä. Suurin osa oli lähikoulutusten kannalla, siitäkin huolimatta, että myös webinaarit ovat hyviä. Kestoltaan puolentoista tunnin koulutus vei selkeän voiton. Pienryhmätyöskentelyä ajankohtaisista aiheista toivottiin myös jatkossa järjestettävän.

Kiinteistöliiton webinaareihin ja Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen järjestämiin tapahtumiin oltiin tyytyväisiä. Vuonna 2023 tapahtumia oli kaikkiaan 50, niistä 29 oli webinaareja ja loput 21 lähitapahtumia. Tapahtumiin osallistui toiminta-alueeltamme kaikkiaan yhteensä lähes 2 400 taloyhtiöpäättäjää.

Osan mielestä ajankohdat olivat huonoja tapahtumille. Tapahtuman järjestäminen on monesta asiasta kiinni, valitettavasti aikataulu ei aina kaikille sovi. On hyvä muistaa, että webinaareista tulee yleensä tallenne ja koulutusaineisto jäsensivuille, samoin kaikista lähitapahtumista tulee materiaali yhdistyksen omille jäsensivuille.

Moni toivoi koulutuksia, joita on ihan viime aikoina jo ollut. Yhdistyksen toimistoon voi olla yhteydessä, neuvomme mielellämme mistä materiaalit ja tallenteet löytyvät.

Osa toivoi myös omaan tahtiin opiskeltavia verkkokoulutuksia. Seuraavat verkkokoulutukset ovat jäsentaloyhtiöden hallituksille sekä isännöitsijöille tarjolla, niissä uuden oppiminen tapahtuu suorittamalla verkkokurssiin sisältyvät osiot. Osiot voi suorittaa yksi kerrallaan tai useamman peräkkäin omaan tahtiin silloin kun itsellä on aikaa.

• HTHJ - Hyväksytty taloyhtiön hallituksen jäsen
  • Hallituksen puheenjohtajana taloyhtiössä – HTHJPLUS
  • Toiminnantarkastuksen perusteet
  • Taloyhtiön pelastussuunnitelma (TaPe)
  • Isännöinnin ostaminen (UUSI)

Jäsensivuilta löydät myös seuraavat videot:

• Lakihelpin videot
  • Sähköautojen latauspisteet
  • Onnistu korjaushankkeessa
  • Yhtiöjärjestys kuntoon
  • Hyvä viestintä taloyhtiössä

Kiinteistöliiton verkkosivuilta löydät mainion paketin taloyhtiölle tarkoitettua tietoa. Tuo tieto löytyy avoimilta sivuilta. Sivuilla on asiaa yhtiöjärjestyksestä, yhtiökokouksesta, hallituksesta, isännöinnistä, taloudesta, energiasta, remonteista, turvallisuudesta sekä vastuunjakosta. Kannattaa käydä kurkistamassa.

Kaikille avointen koulutusten luentomateriaalit löydät täältä.

Jäsenetuna tarjottava hallituksen perehdytys mm. hyvään hallintotapaan, isännöinnin eettisiin ohjeisiin ja jäsenpalveluihin sekä hallituksen tehtäviin on myös hyvä muistaa. Tämä on yhdistyksemme oma jäsenetu.

Jäsenedut löytyvä kootusti täältä.

Syyskauden tapahtumakalenteria valmistellaan parasta aikaa. Pyrimme saamaan kalenterin verkkosivuillemme valmiiksi juhannukseen mennessä. Ilmoittautuminen avataan elokuun alussa. Puheenjohtajaklubien ilmoittautuminen avataan aina klubi kerrallaan, yleensä heti seuraavana päivänä edellisen klubin jälkeen.

Pohjois-Suomen Taloyhtiöpäivä 2024 -tapahtuma järjestetään jälleen syksyllä. Kannattaa laittaa jo päivämäärä 8.10. kalenteriin. Näytteilleasettajia on ilmoittautunut mukaan jo 32.

Johanna Laitala, toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi
johanna.laitala(at)kiinteistoliitto.fi