Uusi hallituksen jäsen - miten aloittaa hallitustaival?

29.7.2024

Kevään yhtiökokouksissa moni taloyhtiö on saanut hallitukseensa uusia jäseniä tai jopa kokonaan ihan uuden kokoonpanon. Jotta hallitustyöskentely pääsisi mahdollisimman pian täysipainoisesti käyntiin, on tärkeää, että uusi hallituksen jäsen saa perehdytyksen tehtäväänsä.

Vastavalittu hallitusjäsen tarvitsee taustoitusta siihen, millä mallilla taloyhtiön asiat ovat. Ensimmäistä kertaa hallitustyöhön tulevan olisi lisäksi hyödyllistä tietää yleisesti hallituksen toiminnasta, toimivallasta ja vastuista. Ilman perehdytystä voi käydä niin, että uuden jäsenen ensimmäinen toimikausi kuluu kuunteluoppilaan roolissa.

Kiinteistöalan järjestöjen ja oikeusministeriön julkaisemassa Taloyhtiön hyvä hallintotapa -suosituksessa perehdyttäminen on nostettu TOP 10 -suositusten joukkoon. Hyvän hallintotapasuosituksen mukaan uuden hallituksen jäsenen perehdyttää ensisijaisesti hallituksen puheenjohtaja. Uuden puheenjohtajan puolestaan perehdyttää yleensä edellisen hallituksen puheenjohtaja tai isännöitsijä.

Taloyhtiön hallituksen jäsenyys ei vaadi kiinteistöalan asiantuntijuutta tai erityistä koulutusta. Arkijärki, normaali huolellisuus ja kyky sekä innokkuus perehtyä uusiin asioihin riittävät mainiosti. Tärkeintä on halu pitää hyvää huolta yhteisestä omaisuudesta. Perehtymistä avittaa osallistuminen alan koulutuksiin sekä alan julkaisujen lukeminen.

Taloyhtiön hallituksen kokoustamista ja työskentelyä ei säädellä kovinkaan yksityiskohtaisesti laissa, joten hallitus saa melko vapaasti päättää omista toimintatavoistaan. Yhteisistä pelisäännöistä voidaan sopia hallituksen toimikauden ensimmäisessä kokouksessa eli ns. järjestäytymiskokouksessa. Samassa kokouksessa on hyvä päättää myös jäsenten keskinäisistä rooleista ja tehtävien jaoista, viestintää unohtamatta. Ajankohtaisista taloyhtiön asioista tiedottaminen osakkaille lisää avoimuutta.

Tarjoamme jäsentaloyhtiöiden hallituksille monenlaista maksutonta tukea ja neuvontaa. Näistä sivuista on hyvä aloittaa. Jos et ole vielä rekisteröitynyt jäsensivuille, tästä löydät ohjeet.

Jos taloyhtiösi ei vielä ole jäsen, kannattaa käyttää tämän vuoden etu hyväksi - liittymisvuosi on maksuton vielä 2024 (ensimmäistä kertaa jäseneksi liittyville) ja saatte heti kaikki jäsenpalvelut käyttöönne.

Onnittelut valinnasta – hieno juttu, olet näköalapaikalla vaikuttamassa oman taloyhtiösi asumisviihtyisyyteen ja omaisuuden arvoon!

Johanna Laitala

toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi